FANDOM

AMV (Anime Music Video) - krótki klip muzyczny zawierający fragmenty jednego lub kilku anime oraz utwór muzyczny o pełnej długości.

AMV w dość krótkim czasie stało się prawdziwą sztuką, o czym może świadczyć rosnące zainteresowanie tymi produkcjami oraz powiększająca się liczba twórców i fanów. Na konwentach i spotkaniach poświęconych anime organizuje się często pokazy, a także konkursy poświęcone tworzeniu AMV. Największa strona ze zbiorem AMV - Anime Music Videos zawiera blisko 115000 filmów, tworzonych przez prawie 40000 użytkowników (samych fanów jest ponad 600000). Zaawansowani twórcy cieszą się dużą sławą wśród fanów.

Stworzenie prawdziwego AMV, a przy tym dobrego i cenionego, wymaga dużej pracy. Należy wyciąć odpowiednie sceny, skleić i, ewentualnie, poddać obróbce. Prawdziwą sztuką jest jednak ujednolicenie utworu muzycznego z obrazem.

Prawa autorskie Edytuj

Wątpliwości niosą prawa autorskie. Polskie prawo zabrania umieszczania publicznie fragmentów lub całych utworów bez wyraźnej zgody autorów. Według prawa Stanów Zjednoczonych AMV mogą podlegać licencji fair use, bowiem autor AMV nie pobiera opłat za pracę twórcy muzyki, a także wyraźnie nie uznaje ich za swoje własne i wyłączne dzieło. W praktyce tylko nieliczne zespoły muzyczne zgłosiły swój sprzeciw wobec używaniu swoich utworów muzycznych w AMV.

Linki Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki