FANDOM

Hayao Miyazaki.jpg

Hayao Miyazaki - (ur. 5 stycznia 1941 w Tokio) jeden z najsłynniejszych japońskich twórców anime na świecie. Nazywany przez niektórych japońskim Disneyem, a także bogiem anime.

Biografia Edytuj

Hayao Miyazaki urodził się jako drugi syn Katsujiego Miyazaki, właściciela firmy produkującej silniki samolotowe. Między 1944 i 1946 rodzina Hayao (on, rodzice i wówczas dwóch braci) uciekła do Utsunomiya, a następnie do Kanuma w prefekturze Tochigi.

Młody Hayao chodził do trzech różnych szkół podstawowych; pierwsze trzy lata spędził w podstawówce Utsunomiya, czwarty rok przebył w Suginami-ku, a na piaty rok przepisał się do Eifuku w tym samym mieście. Po ukończeniu podstawówki zapisał się do szkoły Omiya. Następnie kształcił się do 1963 r. na uniwersytecie w Gakushin (po ukończeniu Toyotama High School), gdzie należał do młodzieżowego klubu naukowo-literackiego.

Następnie pracował w Toei Animation przy anime Wanwan Chushingura. Rok później stał się sekretarzem związku pracowniczego Toei. W październiku ożenił się z animatorką i swoją współpracownicą Akemi Ota, która później porzuciła pracę, aby wychować swoich dwóch synów - Gorō i Keisuke, którzy wkrótce również zostali rysownikami w Studiu Ghibli.

Pierwszym znanym dziełem, przy którym współpracował Miyazaki, był Gulliver's Travels Beyond the Moon (Garibā no Uchuu Ryokou) z 1965 roku. Trzy lata potem odegrał ważną rolę przy pracy nad filmem Isao Takahaty Hols: Prince of the Sun, gdzie był głównym animatorem i projektantem scen. W dziele Kimio Yabuki, Puss in Boots odegrał rolę scenarzysty, projektanta i animatora kluczowych scen.

W 1971 roku opuścił studio Toei dla A Pro, gdzie, razem z Isao Takahatą, tworzył serial Lupin III (odcinki 7, 8, 10, 11 i 13-23). Następnie zajęli się produkcją Pippi Langstrumpf. Pierwszym filmem, w którym Miyazaki wystąpił w roli reżysera był Lupin III: The Castle of Cagliostro.

Jego kolejne dzieło - Nausicaä of the Valley of the Wind - to adaptacja mangi pod tym samym tytułem (jej autorem był właśnie Miyazaki), osiągnęło duży sukces. Było również ukazaniem zamiłowania twórcy do ekologii i natury. Dzięki temu wraz z Isao Takaharą postanowili założyć Studio Ghibli. Tam stworzył Castle in th Sky (1986), Tonari no Totoro (1988), Kiki's Delivery Service (1989) i nietypowy Porco Rosso (1992).

Kolejny film okazał się jego wielkim sukcesem. Księżniczka Mononoke otrzymała nagrodę za najlepszy obraz Japońskiej Akademii Filmowej i była najbardziej dochodowym filmem do czasu Titanica. Podczas wakacji nabrał inspiracji do stworzenia kolejnego anime. Spirited Away z 2001 roku podbił serca japońskich widzów i popularnością pobił obydwa wymienione wcześniej filmy. Zebrał również nagrodę Japońskiej Akademii Filmowej za najlepszy obraz, Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie oraz, jako pierwsze anime, otrzymał Oscara. W 2004 powstał równie popularny film - Ruchomy Zamek Hauru.

W filmach Miyazakiego występuje wyraźnie zamiłowanie do środowiska naturalnego i lotnictwa, którym Hayao Miyazaki interesował się od dzieciństwa. Głównymi bohaterami jego filmów są najczęściej młode kobiety i dziewczynki, a cały klimat jest przepełniony optymizmem. Wyjątkiem od tej reguły jest film Porco Rosso.

Filmografia Edytuj

Projekty własne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki