FANDOM

Songoku55.jpg

Ten artykuł jest zbyt krótki!
Jeśli potrafisz, pomóż nam go poszerzyć!

Manga (jap. 漫画: man – niepohamowane, wolne, ga – obrazy) - japońskie słowo wywodzące się od japońskiego sposobu ozdabiania rycin, obecnie oznacza japoński komiks. Jest to połączenie wschodniego stylu rysowania i ukiyo-e. Swoją współczesną formę manga przybrała po II wojnie światowej. Większość "komiksów" drukowana jest w czerni i bieli (nie licząc okładki i kilku pierwszych stron, które przeważnie są w kolorze).

Zdarza się, że mangi zostają przekształcone w anime. Rzadko kiedy zdarza się jednak, by animowana wersja była dokładnie taka sama, jak pierwowzór.

Mangowy styl Edytuj

Mangi rysowane są w charakterystyczny dla siebie sposób. Strony czyta się od prawej do lewej (tak jak prawdziwe japońskie pismo). Grafika waha się pomiędzy realistyczną a komiksową, jednak jej znakiem rozpoznawczym są duże oczy postaci, rozpowszechnione przez słynne w Polsce serie: Czarodziejkę z Księżyca, Dragon Balla czy Magicznych Wojowników.

Duże oczy Edytuj

Duże oczy stały się elementem mangi i anime w latach 60. XX wieku, kiedy to Osamu Tezuka (autor mangi Astro Boy) wprowadził je do swojego dzieła. Było to odpowiedzią na równie wielkie oczy postaci w kreskówkach Disneya.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki